Rubriky
Články

Když začne dělat stáří starosti je tu Domov Sue Ryder

Rozhovor s vedoucí komunikace a dárcovství neziskové organizace  Domov Sue Ryder z.ú. Lenkou Stárkovou o tom, co vše je zatím, aby se stárnout dalo důstojně.

 

Jak vznikla organizace Sue Ryder a proč nese cizí název?

Jsme česká nezisková organizace nesoucí název baronky Sue Ryder, která se stala iniciátorkou vzniku Domova pro seniory. Baronka Sue Ryder získala šlechtický titul za zásluhy v charitě, během 2. světové války sloužila v britské armádě a po válce se zapojila jako dobrovolná sestra Červeného kříže v rámci programu obnovy Polska. Stejně tak chtěla pomoci i tehdejšímu Československu, její první pokus v roce 1969, ale z politických důvodů nevyšel. Tak se vrátila v devadesátých letech s myšlenkou pomoci potřebným seniorům v Čechách. V roce 1995 zde nějakou dobu baronka pobývala, aby se osobně podívala na rekonstrukci Michelského dvora v Praze  – budoucího Domova pro seniory.

 

Čemu přesně se v Sue Ryder věnujete?

Naší vizí je – aby každý měl šanci na důstojné stáří. A toho se snažíme docílit více cestami. Nejvýraznější je náš Dům pro seniory v pražské Michli, v něm pečujeme o 50 klientů a poskytujeme jim nadstandardní péči. Zároveň společně s domovem poskytujeme i osobní asistenci, kdy naši zaměstnanci dochází za klienty domů a pomáhají jim při běžných domácích úkonech, ale i jako doprovod na úřad či procházku. Vyhledávaný je náš internetový poradenský portál Neztratit se ve stáří, který poskytuje sociální, zdravotní, právní i finanční informace nejen pro seniory, ale i pro jejich blízké. Navíc jsme se stali průkopníky v aplikování paliativní péče v domovech s pečovatelskou službou a to v rámci projektu financovaného nadačním fondem ABAKUS. Naše organizace tedy dokáže provést jedince od první chvíle, kdy mu začne dělat stáří starosti až do úplného konce.

 

To je poměrně široký rámec činností…

To ano, vše to směřuje k naší vizi. Navíc v rámci Centra pro důstojné stáří jsme jedním z lídrů zavedení takzvaného case managementu. Jedná se o způsob profesionální metody, která se zaměřuje na klienty, kteří potřebují pomoc z více oborů služeb. Jsme také součástí vzdělávacího programu pro odborníky v oblasti zdravotnictví a sociálních služeb, kteří pečující o seniory v ústavní péči a naši kolegové je provádí implementací paliativní péče do pobytové služby.  

 

A v čem je tedy Váš Domov pro seniory nadstandardní?

V našem domově pracujeme s takzvaným psychobiografickým modelem péče, tzn. péče zaměřená na individuální potřeby člověka a jim přizpůsobujeme služby. Chceme důkladně poznat zvyky, rituály a hlavně celého životního příběhu. Zajímají nás i maličkosti jako v kolik hodin obvykle vstává či jaké má rád květiny. Zásadní je pro nás komunikace s rodinou klienta, se kterou udržujeme blízký vztah. Abychom mohli zaručit péči přesně odpovídající potřebám klientů funguje u nás multidisciplinární tým. Tým tvoří odborníci a proškolení pracovníci různých profesí, kteří spolu úzce spolupracují. Nejde tedy pouze o pečovatele, ale například i o kaplanku, psycholožku a koordinátorku paliativní péče.

 

Co se týče paliativní péče, jak funguje Vaše spolupráce s Cestou domů?

Cesta domů je mobilní hospic se kterým úzce spolupracujeme. My nemáme ambici být hospicem, ale našim klientům poskytujeme možnost prožít závěr života tady u nás – na místě, které znají a s lidmi, které mají rádi. Cesta domů nám pomáhá v komplikovaných situacích či případech, na které naše síly už nestačí. Zároveň nám lékaři z Cesty domů poskytují i konzultace.

Tyto všechny aktivity s sebou jistě nesou i vysoké náklady na provoz, jak financujete organizaci?

Ano, abychom mohli poskytovat služby v takové kvalitě, získáváme finance z různých zdrojů. Vícezdrojové financování zajišťuje prostředky z veřejných prostředků, příjmů od klientů, darů od jednotlivců a společností, nadací a nadačních fondů, benefičních akcí a také z vlastních obchodních aktivit. Těmi se rozumí naše dobročinné obchody, kterých máme sedm po Praze a restaurace v Michelském dvoře. Obchody a restaurace ale bohužel byly teď zavřené z důvodu pandemické situace a jejich zdroj volných peněz je značně omezen.

 

Dotkla se pandemická situace i jiných stran financování?

Ano a to velmi. Paradoxně samotná první vlna koronaviru nesnížila množství darů od dárců, spíše naopak zvedla ohromnou vlnu solidarity od lidí, což bylo vidět všude a bylo to krásné (úsměv). Lidé nám posílali dary finanční, ale i hmotné jako roušky a desinfekční gely. Náklady spojené s novými hygienickými nařízeními navíc částečně pokryly dotace z veřejného sektoru, takže rok 2020 pro nás v tomto ohledu nebyl až tak krizový. Špatná situace přichází až teď v době „pokoronavirové“, kdy nám vypadlo množství nadačních dárců a především firemních partnerů. Jelikož se krize silně dotkla firemního sektoru, musely firmy omezit své výdaje a výdaje na sponzorství byly na prvním místě…

 

Už víte, jak budete výpadek těchto zdrojů řešit?

Stále se držíme strategického plánu a finančních cílů, učíme se z každé kampaně, posouváme své limity a hledáme jiné příležitosti. Diverzifikujeme jednotlivé zdroje a též se více snažíme vyhodnocovat hospodárnost našich jednotlivých aktivit. Naši klienti jsou závazek a podpora dárců je  potvrzením, že to dává smysl. V současné době otevíráme hned dvě pracovní pozice související se získáváním nových zdrojů.  Péče o individuální dárce a grantový specialista, které jsou hlavně o odvaze něco nového zkusit. Těšíme se, že noví kolegové přinesou svěží vítr do plachet. My jím můžeme nabídnout smysluplnou práci, naplňující pocit z dobře vykonané práce a spoustu zkušeností v oblasti filantropie a dárcovství. Práce u nás je pestrá, rozhodně nechybí zábava, kreativita a podpora týmu.

 

A jak se jinak projevila pandemie na chodu organizace?

Zdraví našich klientů bylo samozřejmě na prvním místě. V průběhu pandemie jsme museli Domov uzavřít veřejnosti, což bylo nepříjemné, jelikož Domov slouží i jako komunitní místo, konají se zde benefiční akce a jiné setkání. Stejně tak naši dobrovolníci neměli přístup, což bylo pro dobrovolníky ale i klienty velmi smutné. Návštěvy rodin byly také omezeny a my jsme se museli, stejně jako většina světa, přizpůsobit a digitalizovat. Takže jsme sháněli tablety pro naše klienty, aby mohli aspoň online komunikovat s rodinou. Zároveň i zaměstnanci administrativy byli přesunuti na homeoffice. I my jsme se museli přizpůsobit novému trendu digitalizace.

 

Vaši klienti a zaměstnanci jsou již naočkovaní?

Většina našich klientů a zaměstnanců již prošla druhou dávkou očkování. Jsou ale klienti a zaměstnanci, kteří očkování odmítli, což je jejich právo. My tedy nemůžeme tolik polevovat a zůstáváme obezřetní v zájmu zdraví. Nicméně se situace ohledně koronakrize změnila a my vyhlížíme lepší zítřky…

 

Nezisková organizace Domov Sue Ryder je součástí iniciativy Posilujeme Česko.

www.sue-ryder.cz

 

——————————–

Aktuální volné pracovní pozice v Domově Sue Ryder: 

https://www.sue-ryder.cz/clanky/do-tymu-darcovstvi-a-komunikace-hledame-kolegu/kolegyni-na-pozici-fundraiser/ka-pece-o-darce

https://www.sue-ryder.cz/clanky/hledame-posilu-do-tymu-darcovstvi-a-komunikace-kolegu-nebo-kolegyni-na-pozici-grantovy-specialista